[ad_1]
فرارو- بازار خرید و فروش خودرو در چند روز گذشته متأثر از کاهش قیمت ارز، با افت قیمت روبرو بوده است، اما نکته مهم اینجاست در بازار فروش بسیاری وجود دارد و خبری از خریدار نیست. بهاعتقاد نمایشگاهداران خودرو نوسانات قیمت عاملی شده است تا برخی از کسب و کارها بیشتر بردارند و اقدام به فروش محصولات خود کنند، اما از آن طرف منجر به کاهش قیمت ها به خرید خودرو نمی شود.
به گزارش فرارو، بررسی بازار نشان می دهد قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از 2 تا 12 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۷۱ میلیون تومان و تیبا ۲ با قیمت ۱۷۶ میلیون تومان به فروش میرسد. علاوه بر این بر این کوییک آر 196 میلیون تومان, سمند الایکس میلیون تومان 249, 265 پژوپارس میلیون تومان, پژو تیپ 2 206 250 با قیمت میلیون تومان و پراید 131 176 با قیمت میلیون تومان مورد قرار می گیرد.
امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به کاهش قیمت خودرو در بازار، با توجه به اینکه بازار خودروها را تحت تأثیر قرار میدهد، گفت: سایر بازارها تأثیری قابل توجه بر قیمتهای قیمت دارند، بنابراین با کاهش قیمت دلار در بازار، با کاهش قیمت خودرو روبرو میشوند. اما به این نکته توجه کرد که طی سه سال گذشته قیمت خودرو بیش از یک درصد بوده است که این موضوع باعث شده است تا بازار به ركود عمیق فرو برود برسد.
وی افزود: زیرا در چنین شرایطی قدرت خرید مصرف کنندگان واقعی است که نیاز به خودروهای جدید دارند، بسیار کاهش یافته و واقعیت آن است که آنها با این قیمت ها خرید خودرو را نمی کنند، البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر برجام احیا شده و تحریم شود. صنعت خودرو برداشته شود، می توان انتظار داشت که به سوی آرامش و ثبات حرکت کند، اما تا آن زمان ممکن است بازار خودرو با تلاطم هایی همراه شود.
امینی با اشاره به اینکه برای کاهش قیمت خودرو باید اصلاحات اساسی در صنعت خودرو انجام شود، اظهار داشت: در اولین قدم در این زمینه باید صنعت خودروسازی از انحصار خارج شود، در حال حاضر با توجه به اینکه بیش از 90 درصد از بازار در دست است. خودروساز بزرگ کشور است، اگر همچنان این انحصار پابرجا باشد، ما نمی توانم به آینده امیدوار باشیم، حتی با وجود احیای برجام، نمی توانم امیدوار بود که بازار خودرو سروسامانی را بسازد.
این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: بنابراین باید در این زمینه صنعت خودرو رقابتی شود تا شاهد بهبود وضعیت بازار و صنعت خودرو باشیم، در این زمینه و در زمان امضای برجام در سال 2015 شاهد بودیم که با ورود شرک های خودروسازی خارجی، تنوع. و کیفیت تولیدات افزایش پیدا کرد، اما بعد از آن با خروج از برجام و تحریم دوباره صنعت خودرو.
وی ادامه داد: اما اگر همین روند برجام در خودرو ادامه میافتد، قدر مسلم قیمت خودرو نیز میتوانست بشود، اما روند چنین روندی ادامه نیافت و صنعت خودرو به پله اول بازگشت، این درحالحاضر است که طی این سالها سوء مدیریتهای بسیار زیادی در صنعت خودرو وجود دارد. رخ و آثار آن را امروز مشاهده می کنیم، به عنوان مثال در همین مورد کاهش قیمت خودرو، هدفی که برای تحقق این هدف باید صورت گیرد، افزایش تولید خودرو در کشور است، اما نه تنها طی این سالها، افزایش تولید رخ نمی دهد، بلکه میزان تولیدات با کاهش بسیار زیاد بوده است.
امینی خاطر نشان کرد: همچنین در وهله های بعدی باید مانند رفع ممنوعیت های تولید خودرو، کاهش تولید و تولید تمام شده شرکت خودروساز و قطعه ساز و خصوصی سازی واقعی خودروسازان بزرگ انجام شود تا ما شاهد تحول در شرکت های جاده ای باشیم. ندان به تغییر وضعیت در صنعت خودروسازی خوشبین بود.
این کارشناس صنعت خودرو بیان میکند: ازسویی طی این سالها دولتهای مختلف همواره در امور اجرایی خودروسازان اجرا میکند و به صورت مستقیم هیئت مدیره و مدیران عامل شرکتها را منصوب کرده است، در حالی که دولت تنها باید تصمیم به سیاست گذاری و راهبری صنعت خودروسازی و قطعهسازی کند. ند و از اجرا در امور خودروسازان پرهیز کند، اتفاقی که امروز در حال رخ دادن است و به نظر میرسد.
[ad_2]